Individuele auditieve stimulatie
Auditieve verwerking is de mogelijkheid om goed te kunnen horen, verstaan en luisteren. Het is een bouwsteen voor taal en een belangrijke factor in het leerproces bij kinderen. Er blijkt nogal eens een auditieve oorzaak te zijn voor problemen als dyslexie, concentratieproblemen, lees- en spellingproblemen, spraakproblemen, problemen met automatiseren en het opvolgen van mondeling gegeven instructies. Deze problemen worden veroorzaakt door problemen met de auditieve informatieverwerking.
Bij auditieve verwerkingsproblemen zijn er problemen met de auditieve functies. Auditieve functies worden vaak uitgelegd als “wat we doen met wat we horen”. Oftewel: het verwerken van geluiden, klanken en spraak.
De auditieve functies spelen ook een grote rol bij de leesvoorwaarden en het leren lezen en spellen. Kinderen van groep 2 moeten aan een aantal leesvoorwaarden voldoen, voordat ze naar groep 3 kunnen. Voorbeelden hiervan zijn: letters samenvoegen tot één woord of verschillen horen tussen klanken/woorden. Als je moeilijk auditieve informatie kan verwerken kan dit leiden tot leesproblemen.
Vaak kan het gehoorde niet snel en effectief verwerkt worden. Hierdoor is het moeilijk zich in een klaslokaal op de stem van de leerkracht te concentreren, omdat men door andere geluiden in de klas wordt afgeleid. Veel van de uitleg zal verloren gaan. Het is lastig om verschillende opdrachten te kunnen onthouden en uit te voeren. Dit heeft gevolgen voor de kwaliteit van het werk. De uitvoering zal extra veel tijd in beslag nemen.
Verwijtende opmerkingen van de leerkracht als “Heb je het nu alweer niet gehoord?” of “Luister je nu alweer niet!” kunnen frustrerend overkomen als men zijn uiterste best doet om alles te volgen.
Wat is J-IAS auditieve stimulatie?
-
Johansen-IAS is een Individuele Auditieve Stimulatie Training voor kinderen en volwassenen. Het is een individuele frequentie en hemisfeer specifieke luistertraining gebaseerd op speciaal gecomponeerde muziek. Ontwikkeld door Dr. Kjeld V. Johansen uit Denemarken en wordt al meer dan 30 jaar aangeboden in 22 landen.
-
De aanbieders van Johansen-IAS uit Europa, de V.S., Australië en Nieuw-Zeeland wisselen regelmatig informatie uit en ontwikkelen de methode voortdurend verder. Het is een wetenschappelijk onderbouwde methode (lees hier het onderzoek van Wim de Zwart) die al jaren succesvol aangeboden wordt. In Engeland en Denemarken is de luistertraining een vaste waarde in de aanpak van kinderen met leerstoornissen met name dyslexie en concentratieproblemen.
-
Individuele Audiostimulatie is dus een training voor kinderen, tieners en volwassenen. Deze therapie leidt tot verbluffende resultaten: er worden nieuwe neurale verbindingen gevormd in de hersenen, waardoor:
-
de waarneming van informatie op het gehoor verbetert
-
de algehele kwaliteit van de verwerking van menselijke informatie verbetert;
-
dyslexie wordt minder;
-
er ontstaan nieuwe, gezondere gedragspatronen en hyperactiviteit wordt verminderd.
-
Herken je dit?
Kinderen (of volwassenen) die…:
-
Moeite hebben met verbaal gegeven instructies: instructies moeten meerdere malen herhaald worden of er moet langzaam en duidelijk gearticuleerd gesproken worden om de instructie te begrijpen.
-
Moeite met luisteren in een onrustige klas.
-
Heeft moeite met het ordenen en samenvatten van auditief aangeboden informatie.
-
Eerst kijken wat anderen doen na een instructie.
-
Problemen in de taalontwikkeling.
-
Zwak auditief geheugen. Kinderen met een zwak auditief geheugen vinden het moeilijk om informatie die ze te horen krijgen, te onthouden en/of te reproduceren. Zulke informatie kan bijvoorbeeld een cijferreeks zijn, een ingewikkelde instructie, de spelling van een woord of een zin in een dictee.
-
Moeite met lezen (traag tempo, haperen, blijft spellend lezen).
-
Angst en bewegingsonrust bij hardop moeten voorlezen.
-
Moeite met begrijpend lezen.
-
Dyslexie.
-
Moeite om het verschil te horen tussen de klanken: d en b.
-
Verwarring van gelijk klinkende woorden.
-
Spellingsfouten maken.
-
Dagdromen.
-
Lijkt niet te luisteren.
-
Concentratieproblemen bij luistertaken.
-
Snel afgeleid zijn.
-
Veel neus-keel-oorproblemen als kind.
-
Overgevoeligheid voor (bepaalde) geluiden.
-
Spraak- en articulatieproblemen (aarzelend, monotoon, langzaam spreken).
-
Woordvindingsproblemen, verwarrend een verhaal vertellen.
-
Moeite met het voeren van een gesprek.
-
Moeilijkheden om het deuntje vast te houden tijdens het zingen.
-
Moeite met combineren van luisteren en schrijven.